Enrique Mengundang Jauh PDF Û Enrique Mengundang


Enrique Mengundang Jauh [PDF / Epub] ☆ Enrique Mengundang Jauh By H.M. Tuah Iskandar – Thomashillier.co.uk Jauh Mulanya dekat Dan jarak hanyalah mandala relatif, jesteru erti dekat selalu memaknakan jauh, sementelahan makna jauh membanding erti dekat Dan perjalanan menjelajahi bumi atma, dibawa sejauh mana Jauh Mulanya dekat Dan jarak hanyalah mandala relatif, jesteru erti dekat selalu Enrique Mengundang Epub / memaknakan jauh, sementelahan makna jauh membanding erti dekat Dan perjalanan menjelajahi bumi atma, dibawa sejauh mana pun ke seantero dunia, tetap kembali Ke titik paling dekat DiriEnrique Mengundang Jauh cerita tentang orang berpergian jauh cerita tentang gelora akibat jauh cerita tentang kehebatan bangsa yang dibenam jauhEnrique Mengundang Jauh ekspedisi keliling dunia mengabsahkan sejarah Bahawa manusia Melayu Panglima Awang Ariberto Enrique manusia pertama membuktikan bulatnya bumi.

    Free Unlimited eBook titik paling dekat DiriEnrique Mengundang Jauh cerita tentang orang berpergian jauh cerita tentang gelora akibat jauh cerita tentang kehebatan bangsa yang dibenam jauhEnrique Mengundang Jauh ekspedisi keliling dunia mengabsahkan sejarah Bahawa manusia Melayu Panglima Awang Ariberto Enrique manusia pertama membuktikan bulatnya bumi."/>
  • 467 pages
  • Enrique Mengundang Jauh
  • H.M. Tuah Iskandar
  • Malay
  • 20 May 2018
  • 9676113026

About the Author: H.M. Tuah Iskandar

Dr HM Tuah Iskandar al Haj atau nama sebenarnya Tuah Fadilah Ithnin, Enrique Mengundang Epub / anak ke dari sepuluh beradik, dilahirkan di Muar, Johor pada tahun Ayah beliau seorang yang sangat dihormati semasa hayatnya kerana merupakan seorang yang sangat kaya Para pekedai cina di pekan kelahirannya memanggil beliau taukey Sehingga kini setiap kali drtuah pulang ke kampung, para pekedai cina masih memanggilnya anak taukeyBagaimanapun, suatu hari ayah beliau telah pergi Ketika itu drtuah berusia tahun Ini bermakna beliau dibesarkan oleh seorang ibu tinggal yang serba kekurangan Pada masa inilah, beliau mula membina imaginasi cemerlang untuk keluar dari semua yang mengikat kecenderungan dan ke terbilangannyaIbu beliau Hajjah Mariam binti Haji Noor, telah dianugerahkan Anugerah Ibu Tunggal Cemerlang pada Disember Anugerah itu disampaikan oleh Menteri Besar Johor dalam satu majlis gilang gemilang di Johor BahruBersekolah awal di Sekolah Rendah Inggeris Sungai Raya sehingga darjah , kecemerlangan beliau dalam Peperiksaan Penilaian Darjah membolehkan beliau diterima bersekolah di High School Muar Selesai LCE, beliau menyambung pelajaran di sekolah yang sama dalam aliran sainsIbu memberitahunya, moyang moyang keturunannya adalah ketua orang alim dari seberang dan mereka semua adalah golongan yang amat dihormati serta berkebolehan menghasilkan kitab kitab agamaDr Tuah pernah di war warkan sebagai salah seorang yang berpotensi untuk mendapat gelaran Sasterawan Negara pada masa hadapan Beliau juga telah berjaya mencipta satu istilah baru dalam Bahasa Melayu iaitu juruam yang mana bermaksud seseorang yang mempunyai pelbagai kemahiran dan pada masa yang sama bersifat kraetif, inovatif, produktif dan prolifikBeliau berkahwin dengan Puan Zanariah Sheikh Ahmad dan kini berbahagia dengan seisi keluarganyaBeliau juga mempunyai seorang saudara lelaki yang turut menulis bernama Zulkarnain Bin IthninBeliau sangat suka membaca dan selain keluarga beliau, aset yang paling disayangi oleh beliau adalah buku bukunyaBeliau sangat terhutang budi dengan Karangkraf kerana banyak memberi peluang kepada beliau untuk membina nama yang gah di MalaysiaTanpa Karangkraf, mungkin juga kariernya tidak secemerlang kini HM bermakna Hajah Mariam yakni nama ibunya Dr Tuah berketurunan Jawa Beliau pernah mengikuti sesi usrah anjuran Al Arqam yang mana banyak membentuk dirinya menjadi seorang Muslim yang soleh Ini banyak terpancar dalam karyanya yang berunsur ke Islaman Senarai buku yang ditulis beliau boleh dilihat di sini.



10 thoughts on “Enrique Mengundang Jauh

  1. Yazlina Saduri Yazlina Saduri says:

    Sebagai peniaga buku, peluang membaca novel yang sebegini saya angkat sebagai bungkusan, hadiah terhebat Bukan ramai yang akan tahu kerana karya sebegini jarang sekali ditempatkan sebaris dengan karya popular di kedai kedai buku Walaupun pernah tersenarai sebagai finals hadiah novel Nasional tahun, buku Enrique Mengundang Jauh ini saya pasti tidak diraikan sewajarnya sebagai buku berkualiti Naskah yang ada pada saya ini, Cetakan 1 2012 Pernah kah ia di ulang cetak Hati saya tidak pernah Sebagai peniaga buku, peluang membaca novel yang sebegini saya angkat sebagai bungkusan, hadiah terhebat Bukan ramai yang akan tahu kerana karya sebegini jarang sekali ditempatkan sebaris dengan karya popular di kedai kedai buku Walaupun pernah tersenarai sebagai finals hadiah novel Nasional tahun, buku Enrique Mengundang Jauh ini saya pasti tidak diraikan sewajarnya sebagai buku berkualiti Naskah yang ada pada saya ini, Cetakan 1 2012 Pernah kah ia di ulang cetak Hati saya tidak pernah lekang dengan pilu, pabila buku yang isinya bukan bukan, diulang cetak banyak kali Sebagai anak Malaysia, lahir pula di tanah Melaka Padang Kemunting Masjid Tanah 1972 , saya tidak boleh lari dari merasa bangga memikirkan, bahawa anak Melayu, berdarah panglima Melaka, telah mengelilingi dunia dan membuktikan bahawa dunia ini bulat Bijak pandai menyatakan, Sejarah ditulis oleh mereka yang menang Siapa yang patut menulis lebih banyak nukilan seperti ini kalau bukan generasi kita yang merdeka ini Sebab itu saya pandang tinggi penulis penulis yang berkudrat dan berbakat menghasilkan karya berpaksikan era tersohor Nusantara, kedaulatan Melayu, kecemerlangan wira tidak didendang yang hidup dan matinya kerana kasihkan Bumi berdaulat bernama Malaysia kini.Sebagai sebuah karya fiksyen, Enrique Mengundang Jauh diolah begitu baik Permulaan pengakhirannya yang baik, penceritaan oleh Enrique Ariberto Mazil Lizam berselang seli dengan nota tulisan Mazil tinggalan Harun Aminurrashid Reggio Ada juga unsur thrill terutamanya ketika Lesh hampir dihukum penjara bersama dengan orang orang berani mati Indonesia yang menceroboh masuk secara garam ke Malaysia, Mazil dikomunisi pegawai imigresen Bulgaria setelah meninggalkan Sirkeci Hari Istanbul untuk ke Sofia Bulgaria, diserang touts di Romania, dipergunakan gadis berbaju merah berkolar tinggi semasa di Warsaw Poland Pencarian Lesh dan Mei Hwa menyambung Pencarian Hak Melayu Mazil Sangat sangat digalakkan baca buku ini guys

  2. Syamil A Samad Syamil A Samad says:

    sudah lama saya tidak membuat ulasan buku kali terakhir mungkin ulasan novel Mikhail yang dibuat pada bulan lepas untuk novel ini saya cuba untuk membuat sedikit ulasan kerana saya melihat novel ini bukanlah sekadar novel sejarah biasa tetapi ia adalah sebuah masterpiece yang wajib dimiliki oleh segenap manusia yang menyangkakan diri mereka adalah pejuang anak bangsa yang merdeka saya mulanya tidak berapa percaya bulat2 dengan apa yang disampaikan tetapi dengan pengukuhan jalan cerita, percan sudah lama saya tidak membuat ulasan buku kali terakhir mungkin ulasan novel Mikhail yang dibuat pada bulan lepas untuk novel ini saya cuba untuk membuat sedikit ulasan kerana saya melihat novel ini bukanlah sekadar novel sejarah biasa tetapi ia adalah sebuah masterpiece yang wajib dimiliki oleh segenap manusia yang menyangkakan diri mereka adalah pejuang anak bangsa yang merdeka saya mulanya tidak berapa percaya bulat2 dengan apa yang disampaikan tetapi dengan pengukuhan jalan cerita, percantuman cerita cerita dahulu dengan peninggalan manuskrip lama yang masih tinggal membuatkan saya berfikir sejenak manusia pertama yang berjaya membuktikan bumi ini adalah bulat bukannya Ferdinand Magellan yang disebutkan dalan sejarah tetapi pembantunya yang bernama Ariberto Enrique PANGLIMA AWANG yang beraasal dari MELAKA.bukan mudah untuk sesetangah pihak untuk terus mempercayai fakta sejarah hebat ini namun sebagai seorang rakyat Malaysia yang cintakan bangsanya, saya percaya dengan fakta ini.sepenuh hati novel ini menerangkan bagaimana Ferdinand Magellan telah mengambil seorang rakyat Melaka bernama Panglima Awang untuk dijadikan hambanya di kapal dan setelah melihat betapa hebatnya individu tersebut beliau telah mengiktiraf Panglima Awang sebagai rakan sepelayaran namanya diubah menjadi Ariberto Ferdinand meneruskan pelayarannya mengelilingi dunia bersama Ariberto tetapi sayangnya beliau telah mati akibat peperangan kecil yang berlaku di Pulau Cebu, Filipina maka Ariberto yang meneruskan pelayaran tersebut sehingga kembali ke Sepanyol.sayangnya Raja Henry tidak mengiktiraf Ariberto sebagai manusia pertama yang mengelilingi dunia tetapi tetap mengangkat Ferdinand sebagai wira walaupun kisah sejarah di atas diletakkan sebagai lampiran sahaja di dalam novel ini tetapi perjuangan beberapa individu seperti Mazil, Lester Roylizam dan Mei Hwa yang bertungkus lumus menyelesaikan dan menyambung pertalian sejarah ini amat lah saya kagumi mereka sanggup mendarat di mana mana negara yang pernah dilawati oleh Enrique semata mata untuk mencari yang hak dan meleraikan yang batil Akhirnya segala usaha mereka berbaloi apabila dijumpakan dengan seorang yang memegang manuskrip asal pelayaran enriqueakhirnya, saya percaya jika novel ini diterbitkan semasa zaman penjajahan barat di Tanah Melayu ia bisa membangkitkan semangat nasiona mempertahankan negara namun, dewasa ini novel ini mungkin hanya diletak sebagai bahan bacaan tambahan

  3. anahashim anahashim says:

    WATAK DAN PERWATAKAN ENRIQUE MENGUNDANG JAUHEnrique Panglima Awang ariberto Manusia yang pertama berjaya mengelilingi bumi yang dahulunya merupakan orang bawahan dan tawanan alfonso de albuqueque.Mazil Lambert Cale Lelaki yang dicabar oleh tok wi dan dan kawannya untuk membuktikan bahawa enrique orang yang pertama mengelilingi bumi.Mencoretkan setipa perjalanannya untuk mencari warisan Melayu yang akhirnya berhenti di London kerana tanggungjawabnya mengislamkan Sophia,isterinya.Seorang jutawan WATAK DAN PERWATAKAN ENRIQUE MENGUNDANG JAUHEnrique Panglima Awang ariberto Manusia yang pertama berjaya mengelilingi bumi yang dahulunya merupakan orang bawahan dan tawanan alfonso de albuqueque.Mazil Lambert Cale Lelaki yang dicabar oleh tok wi dan dan kawannya untuk membuktikan bahawa enrique orang yang pertama mengelilingi bumi.Mencoretkan setipa perjalanannya untuk mencari warisan Melayu yang akhirnya berhenti di London kerana tanggungjawabnya mengislamkan Sophia,isterinya.Seorang jutawan london yang memiliki Londoner s properties dan memiliki seorang anak lester roylizam hasil perkahwinannya dengan sophia,isteri kedua mazil.Merahsiakan identiti mazil daripada keluarganyaa kerana rasa bersalahnya terhadap tok wi dan keluarga kerana tidak berjaya memenuhi impian mereka membuktikan bahawa orang Melayu lah yang pertama mengelilingi dunia.Berpegang teguh kepada ajaran agama.Sophia wanita yang mengahwini mazil kerana terlalu cintakan dan tertarik dengan akhlak mulia yang ditonjolkan enrique yang berpegang kuat kepada ajaran agama Islam.merupakan isteri kedua mazil yang dikahwini ketika dalam pengembaraan mazil.Tidak berjaya meyakinkan keislamannya lalu diceraikan oleh Mazil kerana tidak mampu untuk menjadi wanita muslim yang diimpikan oleh mazil.Melahirkan seorang anak lester roylizam.Sofia dan Naria Isteri dan anak pertama Mazil iaitu anak kepada tok wi.Berpegang teguh kepada ajaran agama dan sentiasa berhubungan dengan mazil walaupun mereka berjauhan namun dirahsiakan daripada diketahui oleh orang lain.Tok Wi memiliki warkah surat daripada mazil,menantunya yang ingin membuktikan bahawa Melayu lah orang pertama yang menegelilingi bumi.Sangat anti kepada penjajah inggeris namun menyerahkan warkah tersebut kepada orang Inggeris.Lester Roylizam Lesh Anak lelaki mazil hasil perkahwinan dengan Sophia.Tidak mengetahui bahawa bapanya sebenar adalah Mazil yang dicarinya selama pengembaraan dengan Mei Hua mencari tanah barunya,identiti dirinya.Seringkali bermusuhan dengan bapanya kerana tidak pernah mengetahui ibunya yang sebenar dan akhirnya meninggalkan rumah untuk mencari dirinya yang sebenar dan merantau bersama kapal The Princess.Mai Hua Teman sepengajian Lesh di London University dan bertemu semula di Melaka.Membawa Lesh bertemu dengan Tok Wi dan akhirnya menyerahkan Lesh kepada pihak polis kerana pencerobohan Lesh ke Malaysia.Mengalihkan bahasa warkah Mazil kepaa bahasa Inggeris.Mengikuti Lesh memburu kebenaran disebalik warkah tersebut.Bijak dan berbangsa Baba dan Nyonya.This is the first time I read a book that every pages is a new things for me.Sejarah telah membuktikan bahawa Christopher Columbus merupakan orang pertama mengelilingi dunia sebaliknya sejarah tidak pernah menceritakan bahawa Orang Melayu turut melibatkan diri dalam pengembaraan mengelilingi dunia.Bulgaria memang fanatik fahaman komunisme yang tidak memberikan banyak kebebasa kepada warganya.Banyak artifak yang dipamerkan melambangkan hasrat pembuatnya untuk mengagung agungkan kuasa satu parti pg 109 Sofia merupakan taklukan dibawah kekuasaan Dinasti Usmani di Turki.Selepas kejatuhan kerajaan Usmani Bulgaria dibangunkan kembali dengan bantuan Rusia pada tahun 1878.Bulgaria tewas dalam perang Balkan pada tahun1912 bersama sekutunya jerman.Dalam perang dunia kedua,Bulgaria bersama sekutunya itu ditewaskan.Putera Simeon II yang pada masi itu masih kanak kanak diturunkan daripada takhta dan Bulgaria menjadi sebuah negara Komunis pg 121 Musala Peak merupakan banjaran tertinggi di Bulgaria.terdapat bukit glasier ,cuma 2925m pg 121 Kereta di Bulgaria dipandu disebelah kiri pg 126 Seluruh biaya pelajaran di Bulgaria ditanggung oleh pemerintah.Setiap yang berusia enam hinggan enam belas tahun wajib ke sekolah.Dari usia maksimum itu mereka bebas memilih sama ada meneruskan persekolahan atau memasuki sektor pekerjaana.Bulgaria tidak mengeluarkan sebarang perbelanjaan perubatan.Mendapat elaun bulanan jika mempunyai anak bawah enam belas tahun.Untuk semua itu mesti berkhidmat dengan pemerintah dan tertakluk kepada segala undang undang dan peraturannya pg 131 Dan mata seorang Islam anda masih ada waktu untuk diselamatkan pg 133 Kebenaran biarpun diselimuti suasa,tetap akan lebih hebat daripada kebatilan walaupun diselimuti emas pg 134

  4. heidi heidi says:

    This book reads like academia stuff and gets preachy at times The parallel story of Awang inserted throughout the novel as texts from an old manuscript , and the narrative of the traveling protagonist Mazil seeking footprints of Malay explorers throughout Eurasia, are the saving grace for me The stories are inspiring Especially for someone who s already caught the travel bug in her late teens like meI also like the fact that the females who populate this book are strong independent char This book reads like academia stuff and gets preachy at times The parallel story of Awang inserted throughout the novel as texts from an old manuscript , and the narrative of the traveling protagonist Mazil seeking footprints of Malay explorers throughout Eurasia, are the saving grace for me The stories are inspiring Especially for someone who s already caught the travel bug in her late teens like meI also like the fact that the females who populate this book are strong independent characters although at times they make questionable decisions Such a far cry from the weak insipid females portrayed in most Malay novels

  5. Ms Ms says:

    Kalau ada 6 bintang, saya bg 6 bntng teros Novel ni saya hbiskan dam masa 2 hari je HM Tuah berjaya jadikan kisah sejarah sngt menarik untuk dibaca dan sentiasa teruja nk tahu part seterusnya Tu yang skjp je boleh hbis Kisah mat salleh ni mncri dirinya dn keluarganya dn unexpectedly, bnyk sejarah yg dijumpai mengenai kisah silam keluarganya iaitu enrique awang melalui pertolongan kawannya dalm mncri diari2 enrique Ini kisah pengembaraan yg penuh dengan surprise.

  6. Nazirah Ashari Nazirah Ashari says:

    Saya pernah obses karya sastera begini Dan jujurnya karya saster melayu lah yang buat saya kenal dunia Enrique Mengundang Jauh adalah salah satu fiksyen yang pernah buat saya terkesima, tak tidur malam, tak buat kerja sekolah, dan hanya kerana saya mahukan maklumat lanjut, saya sanggup buka ensiklopedia tiada Google dulu Harapnya buku ini masih ada di rumah Mak.

  7. Najibah Najibah says:

    Alhamdulillah saya dah habis baca buku ni mula mula macam tak percaya, tapi bila makin lama, makin rasa exciting baca buku ni Dan sampai sekarang saya mempercayai bahawa yang mengelilingi dunia itu adalah org melayu ada diantara kawan2 saya yang sudah sampai ke malaga, spain saya mesti memberitahu tentang nama asal malaga itu adalah di ambil sempena nama MELAKA

  8. Hamizah Muhammad Hamizah Muhammad says:

    i give 3 stars coz i was unable to get what the authors mean since the language is too high for me maybe due to my young age at that time, i.e 7 8 years ago wish to find a good time to read it once again to test whether i cAn understand the books or not

  9. Mohamad Imran Mohamad Imran says:

    Lama tak baca novel Terakhir Enrique Mengundang Jauh tulisan Dr Tuah.

  10. Awan Sufi Awan Sufi says:

    sebagai peminat sejarah..buku ini membuatkan saya terus mengkaji terlalu menyukainya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *